After Work hos NSW Arkitektur
Foto: AVINOR
Arkitektfortellinger
After Work-arrangement med mingling hos NSW Arkitektur
2023
NSW Arkitektur og Den nasjonale konferansen for trearkitektur inviterer til en ettermiddag der du kan lære mer om et av de mest ikoniske byggene i den moderne norske trearkitekturhistorien: Terminalbygget til Oslo lufthavn Gardermoen. Arrangementet blir også produsert som podkast.
Terminalbygget til Oslo lufthavn Gardermoen
Oslo lufthavn Gardermoen. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Ikoniske bygg i norsk trearkitekturhistorie:
Terminalbygget til Oslo lufthavn Gardermoen
Under arrangementet spør vi hvorfor det ikoniske bygget ble bygget med tre og ikke stål, og hvilke ringvirkninger teminalbygget har hatt for norsk trearkitektur og norsk industri? Gardermoen ble åpnet for 25 år siden i år.
OL på Lillehammer i 1994 ble et gjennombrudd for store konstruksjoner med lange spenn i tre, og kalles den nye renessansen innen trearkitektur i Norge. Terminalbygget på Gardermoen var ett av byggene der tre var sentrale del av takkonstruksjonen, som også er videreutviklet i nyere byggetrinn.
Arkitekt og partner Ole Wiig i NSW Arkitektur var sentral premissleverandør og del av konseptteamet under det første byggetrinnet til terminalbygget på Oslo lufthavn. Wiig forteller historien om hvorfor deler av terminalbygget ble bygget med tre og ikke stål.
Tidligere teknisk sjef og daglig leder Åge Holmstad i Moelven Limtre deltar også. Holmstad var sentral i utviklingen av de tekniske nyvinningene innen limtre som ble benyttet på terminalbygget. Han vil belyse utviklingen av limtre før, og hvilken betydning utviklingen av terminalbygget fikk for norsk treindustri i ettertid.
Arrangører: NSW Arkitektur og Den nasjonale konferansen for trearkitektur
Tidspunkt: 5. desember 2023 kl 17-19.30
Sted: I lokalene til NSW arkitektur (Rådhusgaten 27 (Inngang Rosenkrantz gate))
Programmet: Innspill og dialog
Deltakere: Ole Wiig, Åge Holmstad, Aasmund Bunkholt og Knut Werner Lindeberg Alsén
Podkastproduksjon: Knut Werner Lindeberg Alsén
OSLO LUFTHAVN: Oslo Lufthavn er hovedflyplass for all rute- og chartertrafikk i hovedstadsområdet. Flyplassen åpnet i oktober 1998, samtidig som Oslo lufthavn Fornebu ble nedlagt. Arkitektkonkurransen om Norges nye hovedflyplass – først på Hurum, senere på Gardermoen – ble vunnet av arkitektfirmaene Niels Torp, Skaarup & Jespersen og Narud Stokke Wiig (NSW). Disse dannet grunnlaget for felleskapet Aviaplan som oppdragsansvarlig. Les mer om Oslo lufthavn
NSW ARKITEKTUR: Firmaet er etablert i hovedstaden Oslo, innlandsbyen Hamar og kystbyen Svolvær i Lofoten. Firmaet dekker hele spekteret innenfor arkitektur, fra interiørdesign til byplanlegging - nytt og gammelt, stort og lite. Les mer om NSW Arkitektur
MOELVEN LIMTRE: Moelven Limtre ble etablert i 1959 og levere i dag limtre til byggevarehandelen, byggeindustrien og små og store prosjekter. Bedriften har egen prosjekt- og ingeniøravdeling. Les mer om Moelven Limtre
SKREVET OM ARRANGEMENTET
Norwegian Wood Cluster (NWC):
Fra stål til tre på Gardermoen
Det er 25 år siden det ikoniske terminalbygget på Gardermoen ble åpnet. På et seminar i regi av Den nasjonale konferansen for trearkitektur og NSW Arkitektur fikk vi historien bak hvorfor Gardermoens terminalbygning ble bygd i tre.
Arkitektur:
Takker Kleveland for tre på Gardermoen
At takkonstruksjonen på Gardermoen ble i tre kan vi takke Åse Kleveland for, sier Ole Wiig, 25 år etter at flyplassen stod ferdig. Før jul markerte NSW arkitektur at det var 25 år siden Gardermoen stod ferdig, med et arrangement i samarbeid med den nasjonale konferansen for trearkitektur.
Arkitektur:
Har Ole Wiig glemt Nordic Office of Architecture?
I Arkitektur forteller Ole Wiig om sine erindringer fra den første utbyggingsfasen på Gardermoen. Han navngir arkitektene, men det ser ut til at han har glemt at Nordic Office of Architecture deltok.
Arkitektur:
Hvorfor drive med historieforfalskning, Bjørn Olav Susæg?
Bjørn Olav Susæg i Nordic Office of Architecture skriver i Arkitektur at jeg i en orientering om første byggetrinn på Gardermoen har glemt å nevne at Nordic deltok den gangen. Hvor har han det fra?